CITIES AND THRONES AND POWERS
Cities and Thrones and Powers
Almost as long as flowers,
But, as new buds put forth
Out of the spent and unconsidered Earth
What change, what chance, what chill,
But with bold countenance,
Esteems her seven days' continuance
So Time that is o'er-kind
Ordains us e'en as blind,
Shadow to shadow, well persuaded, saith,
"See how our works endure!"
Now this is the Law of the Jungle - as old and as true as the sky;
And the Wolf that shall keep it may prosper, but the Wolf that shall break it must die.
As the creeper that girdles the tree-trunk the Law runneth forward and back -
For the strength of the Pack is the Wolf, and the strength of the Wolf is the Pack.
Wash daily from nose-tip to tail-tip; drink deeply, but never too deep;
And remember the night is for hunting, and forget not the day is for sleep.
The Jackal may follow the Tiger, but, Cub, when thy whiskers are grown,
Remember the Wolf is a hunter - go forth and get food of thine own.
Keep peace with the Lords of the Jungle - the Tiger, the Panther, the Bear;
And trouble not Hathi the Silent, and mock not the Boar in his lair.
When Pack meets with Pack in the Jungle, and neither will go from the trail,
Lie down till the leaders have spoken - it may be fair words shall prevail.
When ye fight with a Wolf of the Pack, ye must fight him alone and afar,
Lest others take part in the quarrel, and the Pack be diminished by war.
The Lair of the Wolf is his refuge, and where he has made him his home,
Not even the Head Wolf may enter, not even the Council may come.
The Lair of the Wolf is his refuge, but where he has digger it too plain,
The Council shall send him a message, and so he shall change it again.
If ye kill before midnight, be silent, and wake not the woods with your bay,
Lest ye frighten the deer from the crops, and the brothers go empty away.
Ye may kill for yourselves, and your mates, and your cubs as they need, and ye can;
But kill not for pleasure of killing, and seven times never kill Man!
If ye plunder his Kill from a weaker, devour not all in thy pride;
Pack-Right is the right of the meanest; so leave him the head and the hide.
The Kill of the Pack is the meat of the Pack. Ye must eat where it lies;
And no one may carry away of that meat to his lair, or he dies
The Kill of the Wolf is the meat of the Wolf. He may do what he will,
But, till he has given permission, the Pack may not eat of that Kill.
Cub-Right is the right of the Yearling. From all of his Pack he may claim
Full-gorge when the killer has eaten; and none may refuse him the same.
Lair-Right is the right of the Mother. From all of her year she may claim
One haunch of each kill for her litter; and none may deny her the same.
Cave-Right is the right of the Father - to hunt by himself for his own:
He is freed of all calls to the Pack; he is judged by the Council alone.
Because of his age and his cunning, because of his gripe and his paw,
In all that the Law leaveth open, the word of the Head Wolf is Law.
Now these are the Laws of the Jungle, and many and mighty are they;
But the head and the hoof of the Law and the haunch and the hump is - Obey!.
Об инстинктах. Развитие общества приводит к его краху (гибели цивилизации и пр.) всегда, а по времени - после того, как общество отходит на некое небесконечное расстояние от примитивных законов джунглей (леса, поля, степи...) в сторону некоего идеализма (Gods of Marketplace vs Gods of Copybook Headings). Из-за чего оно стремится отойти от этих законов - фиг его знает. Но все время стремится. Суицидальность какая-то. Вот у организма этого нет, у него самосохранение. Впрочем, и у маятника самосохранение... А общество в целях самоубиения все время хочет объявить любовь к мальчикам возвышенней любви к девочкам (Платон, "Пир"), утвердить равенство полов вплоть до гальюнов ("Мы конечно стираем противоречия...между городом и деревней... между физическим и умственным... между мужчиной и женщиной, наконец" Стругацкие, "Понедельник"), хочет свободы совести (в любом понимании этого штампа), утонченности и еще чёрти-чего ("Нашему народу все время чего-то хочется - не то хрена с медом, не то конституции" Салтыков-Щедрин, откуда - не помню). Причем любое общество, фактически только начав развиваться, эти-то смертельно опасные цели себе и ставит устами своих лучших представителей ! Где-то была фраза о том, что, в отсутствие естественных врагов, у человека складывается некая шизофрения - человек как вид тянет в одну сторону, а человек как индивид - в другую. Что и позволяет поддерживать численность на приемлемом уровне. Ну а когда общество достигает того, чего оно хотело, то тут и приходят столь нелюбимые историками и философами варвары. Которые на самом деле не дикари, а носители здравого смысла. Которые уверены, что огонь - жжет, что Платон - не прав, что если бы Бог хотел создать людей равными, то он бы и создал их одинаковыми, для которых толерантность - пустой звук:
"Друзья, за нами первый бой! Вперед!
Мы правы, враг неправ - за нас Господь, Аой!"
И потом все начинается опять -
That the Dog returns to his Vomit and the Sow returns to her Mire,
And the burnt Fool's bandaged finger goes wabbling back to the Fire
А если сменить аналогию (и терминологию), и сопоставить общество с Windows, то время от времени оно выполняет недопустимую операцию и бывает закрыто с последующей перезагрузкой. Аналогию отдаю даром, хотя она глубокая, красивая, а главное - модная.
Но это все ерунда. Главный вопрос вот в чем - если и на самом деле все основные законы и пути развития известны или хотя бы намечены, то старик Оккам спросит "Зачем умножать сущности без необходимости?", имея в виду аналогию с организмом. Один из лордов Адмиралтейства, будучи к 80-м годам XIX века в преклонных годах, сказал молодому офицеру, воспевавшему прелести торпед и их носителей: "Я служу на флоте уже 50 лет, и за это время не было никаких торпед. Почему же они должны появиться сейчас ?" Возможно, этот лорд отсрочил гибель Британской империи лет на 20...Потому что во Франции такого зануды не нашлось, и за каких-то 10-15 лет французский флот оказался в руинах.